Gezond gewicht

Wat is een gezond gewicht? Dat vragen veel mensen zich af. Om te bepalen of uw gewicht gezond is kunt u de verhouding tussen uw lengte en gewicht berekenen, oftewel de BMI (Body Mass Index):

Gewicht in kilo's
(Lengte in m)²

Vergelijk uw score:

< 18,5   Te licht, probeer iets aan te komen.
18,5-25   Gezond gewicht, hou dit vast!
25-30   Te zwaar, probeer niet aan te komen, probeer uw eetpatroon te verbeteren en meer te bewegen.
>30   Veel te zwaar, u hebt een hoog gezondheidsrisico!

Overgewicht

Steeds meer mensen kampen met het probleem dat ze te zwaar zijn. Door overgewicht heeft u een veel groter risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes. Maar ook heeft overgewicht vaak sociale en emotionele gevolgen.

De diëtist bij Move2be probeert bij haar behandeling rekening te houden met uw individuele wensen en samen met u tot het gewenste resultaat te komen. U hoeft niet bang te zijn dat u een streng dieet moet volgen. Met een verantwoord en bewust eetpatroon kunt u heel goed afvallen zonder honger te lijden.

Ondergewicht

Iemand met ondergewicht heeft een BMI lager dan 18,5. Een oorzaak van ondergewicht zou een onderliggende ziekte kunnen zijn. Soms gaat ondergewicht gepaard met een eetstoornis, maar dat hoeft natuurlijk niet. De diëtist kan helpen om iemand met ondergewicht gezond, verantwoord en met regelmaat te leren eten en kan zodoende helpen om wat in gewicht aan te komen.

Kinderen

Ook kinderen hebben soms gewichtsproblemen. Overgewicht bij kinderen komt bijvoorbeeld steeds meer voor. Kinderen bewegen tegenwoordig minder en eten ongezonder. Vaak is de basis niet goed bij een kind met overgewicht. Een goede basis houdt in: 3 hoofdmaaltijden en 3 of 4 keer een klein tussendoortje op een dag. Doordat sommige kinderen bij de hoofdmaaltijden te weinig eten, zullen ze te veel tussendoortjes eten.
Vaak zijn dit ook nog ongezonde tussendoortjes.

Een kind met overgewicht hoeft niet op dieet. Door meer te bewegen en gezonder te eten zal een kind vanzelf gewicht verliezen. Een kind kan gewoon met het gezin meedoen en toch gezonder eten.